Robert met zijn liefste Isabelle en Arthur

Robert met zijn liefste Isabelle en Arthur
30.07.11

dinsdag 6 december 2011

Overlijden Robert

Lieve allemaal,

Onze lieve Robert is afgelopen zaterdagochtend overleden. De laatste dagen was hij wat benauwd, maar dat leek goed onder controle omdat hij daar een medicijn voor kreeg. Robert was erg bang om te stikken in zijn slaap. Alle artsen en verpleegkundigen hadden aangegeven dat het zeer onwaarschijnlijk zou zijn dat dat zou gaan gebeuren.
De vrijdag liep eigenlijk net al elke andere vrijdag. De thuiszorg kwam om 16.00 uur en ik ging de kinderen halen op de crèche. Die waren hondsmoe, dus met Robert had ik afgesproken dat ik ze vroeg naar bed zou doen. Voor het slapen gaan, hadden ze hun schoen nog bij papa gezet.  Arthur had Ro een “high-five” en een "boks" gegeven en Isabelle had hem een kusje gegeven voor het slapen gaan. Na het naar bed doen van de kinderen hadden Robert en ook nog best een gezellige avond. We hebben lekker tv liggen kijken en een beetje zitten keuvelen en knuffelen.

Rond de klok van 20.00 uur werd Robert weer wat benauwd en heb ik de medicijnen toegediend. Daar knapte hij wel van op. Rond de klok van 21.00 uur kwam onze favoriete verpleegkundige Anna en hij vroeg toen of hij voor de nacht dat medicijn voor alle zekerheid mocht. Anna ging overleggen met de huisarts en de huisarts gaf aan dat dat wel mocht. Anna gaf aan dat zij het, naar haar gevoel, wel prettig zou vinden als er die nacht iemand zou komen. Ik vond dat zelf eigenlijk niet zo nodig (we zijn eigenlijk de hele periode gewoon als gezin met zijn viertjes thuisgeweest), omdat ik ’s middags de huisarts nog gepolst had of zij dat noodzakelijk vond. De huisarts gaf namelijk aan dat ik er rekening mee moest houden dat na het weekend er gewaakt zou moeten worden. Daar had ik al enigszins op geanticipeerd en had familie en vrienden al gepolst of zij hiertoe bereid zouden zijn. Dat was het geval. Toch maar naar Anna geluisterd en mijn vader gevraagd of hij wilde komen slapen. Dat wilde hij. De ouders van Robert, instinctief, gebeld om aan te geven dat Robert onrustig was geweest , wat benauwd was geweest, maar dat hij nu rustig en dat er volgens huisarts geen reden was om op stel en sprong hier heen te komen. Rond de klok van half twaalf was Pa Reedijk bij ons. Robert lag lekker rustig en mijn vader sprak nog met hem. Robert vroeg waar mijn moeder was en mijn vader gaf aan dat die thuis was en dat hij bleef slapen. We zijn gaan slapen. Natuurlijk wat lichter als je gewend bent in het dagelijkse, gewone leven. Om 03.30 was ik toevallig gelijk met mijn vader wakker om naar de wc te gaan en hebben we nog even bij Robert gekeken. Die lag lekker te slapen. Arthur werd om 06.15 uur wakker en ik gaf hem een flesje. Robert was toen wakker en gaf aan dat hij zich benauwd voelde, dus ik gaf hem het medicijn. Toen maar weer lekker blijven liggen. Later toen ik in bed lag vroeg ik aan hem of hij nog benauwd was en hij antwoordde “Nee, ik ben niet benauwd meer”. Achteraf is dat het laatste wat hij nog gezegd heeft.  Rond de klok van half acht werd Isabelle wakker, die ging nog even bij opa in bed liggen. Tegen achten kwam de thuiszorg altijd, dus rond die tijd gingen we naar beneden. Die had hem de medicijnen gegeven, gaf aan dat hij niet echt reageerde bij het toedienen van de medicijnen en dat het best zou kunnen dat hij zo diep sliep door alle medicijnen die hij had gekregen. Ook gaf ze aan dat hij wel wit zag en een lage polsslag had. Omdat de huisartsen ’s middags elders in het land waren om sinterklaas te vieren, dacht ik dat het goed was hen (via de huisartsenpost) al te bellen. Ik wilde met hen overleggen hoe de dag verder in te gaan en wilde dat niet halverwege de dag doen en dan een waarnemend arts voor mijn neus krijgen. In de tussentijd ben ik gaan douchen. Voor het douchen bij Robert gekeken en die lag nog lekker te slapen met een rustige, gelijkmatige ademhaling. Na het douchen kwam Isabelle even bij mij in de badkamer rommelen. Daarna gingen we naar Robert toe en ik vond dat hij er zo stil bij lag. Ik riep mijn vader en die constateerde aan zijn halsslagader in zijn nek en de ademhaling die er niet meer was, dat onze lieve Robert was overleden. Mijn schoonouders heb ik direct gebeld om het verdrietige nieuws te vertellen. Ook de huisartsenpost gebeld dat de huisarts onmiddellijk moest komen. Al bellende stond de huisarts voor de deur. Toen is het allemaal enigszins aan me voorbijgegaan. De kinderen zijn naar onze buren gegaan. Mijn schoonouders, moeder, Helma en Arnout kwamen hier om met zijn allen het verdriet te delen. Daarna begrafenisonderneming ingeschakeld. Rond het middaguur waren de heren van de opbaring er. Robert had de wens dat ik samen met zijn moeder de laatste zorg zou doen. Gerda, mijn schoonmoeder, heeft het meeste gedaan. Ik vond het te moeilijk. Ik ben haar dankbaar dat zij dat heeft willen doen.  
Robert is heel vredig ingeslapen in de foetushouding. Hij is gewoon weggegleden en gelukkig niet gestikt of zo. We vinden het fijn dat het zo is gegaan en dat hem verder lijden bespaard is gebleven. Onze lieve Robert heeft al genoeg geleden. We hopen dat Robert nu zijn rust kan vinden.

Robert is thuis en ligt in de woonkamer. We kunnen hem over zijn hoofd strelen, kussen en tegen hem praten wanneer we willen. Dat is erg fijn. De afgelopen dagen hebben voornamelijk in het teken gestaan van het organiseren van de begrafenis. Robert wordt donderdag om 12.00 uur op Oud Wulven in Houten begraven en woensdagavond  van 19.30 tot 20.30 uur is het condoleren bij ons thuis. Later op de dag zal ik de nadere informatie op de site toevoegen.

Heel veel lieve groeten van Janine

14 opmerkingen:

  1. Lieve Janine, Ik zit op mijn werk en keek ff snel op facebook. Het verhaal net gelezen en de tranen biggelen over mijn wangen. Wat heb jij dit mooi beschreven.
    Wat ben je toch een kanjer zeg. Let wel goed op je zelf en je kindjes hoor !!!
    Ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.
    En weet dat Robert nu de rust heeft gevonden die hij zocht......zoals je zelf zegt..hij heeft genoeg geleden.

    Liefs, Petra

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Lieve Janine,
    Wat een dappere vrouw ben jij zeg...
    Ik heb net je verhaal met een brok in mn keel zitten lezen..
    Ik kon Robert niet,maar hij was naar mijn idee wel een lieve,sterke man.
    En erg gek op zijn kinderen en jou.
    Fijn dat hij rustig is ingeslapen,en dat hij geen pijn meer heeft.
    Heel veel sterkte voor donderdag,en de moeilijke tijd erna..
    Denk aan jullie.

    Liefs van Henriette.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Lieve Janine ,wat heb jij dit mooi geschreven zeg ,heb met 'n traan dit gelezen ,net wat je schrijft ,voor Robert was het goed zo ,hij is van de pijn verlost ,en nu moeten jullie zonder Robert verder ,vooral ook voor jullie 2 kinderen is dit heel moeilijk ,maar ik wil jou Janine en je 2 lieve kindertjes heel veel sterkte wensen ,ook de verdere familie ,en vooral de dagen die gaan komen,heel veel sterkte ik heb verder geen woorden hiervoor
    liefs kus coby ele;schot

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind het wonderbaarlijk hoe goed hierop gereageerd word in zo'n moeilijke situatie. Ik ben vol respect omdat hieruit blijkt dat er al het mogelijke voor Robert is gedaan.Ik wens de familie en nabestaanden heel veel sterkte toe in deze donkere en moeilijke dagen.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Het is toch nog snel gegaan. Gelukkig is hem meer leed bespaard gebleven. Fijn dat hij tot de laatste dag nog bij jullie is. Heel veel sterkte. Het leven is heel oneerlijk. Hij heeft zijn best gedaan en gevochten als een beer. Maar het was helaas een ongelijke strijd. Heel veel sterkte. Astarte

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Lieve Janine,
    Wat vind ik dit erg voor jou en jullie kindjes. Ben ook erg trots op je hoe je Robert en jullie kindjes bijgestaan, dat je geprobeerd hebt jullie gezinsleven zo normaal mogelijk gaande te houden.
    Ik wens jullie heel erg veel sterkte met dit groot verlies.
    Dikke kus en knuffel,
    Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Lieve Janine,
    Ik heb je verhaal over het overlijden van Robert gelezen. Net als bij vele anderen grijpt het me erg aan en heb ik niet meteen kunnen reageren. Ik heb zoveel respect voor je!
    Liefs,
    Marga. (SDK)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Janine,
    ik heb elke keer vol ongeloof en waardering je verhalen gelezen over Robert en jullie leven. Ik wens je ontzettend veel sterkte toe de komende periode.

    Veel liefs,
    Geertje Manders

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Lieve Janine

    Met tranen in mijn ogen lees ik jouw bericht en ik vind je een ontzettend sterke vrouw.
    Ik wens jou heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies.

    Liefs

    Henk

    BeantwoordenVerwijderen
  10. met tranen in mijn ogen lees ik jouw verhaal!! heel veel sterkte!!

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Lieve Janine
    Heel heel veel sterkte!! Ik heb jullie verhaal steeds gelezen, en daaruit blijkt heel veel liefde. Ik hoop dat je dat in de toekomst veel steun gaat geven.
    liefs, Samantha

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Lieve Janine,

    Ik las net in de Wijkse Krant de overlijdensadvertentie van Robert..ik schrok ervan..wat is het snel gegaan..
    Ik heb de blogs van Robert steeds met veel bewondering gevolgd en gelezen en ik heb enorme bewondering voor jou/jullie! Robert kon alles realistisch, helder en duidelijk verwoorden..dat verdient veel respect!! Wat een mooie tekening..
    Ik wens jou, jouw familie en schoonfamilie en natuurlijk jullie kindjes heel veel sterkte toe!
    liefs van Jolanda Roelofs-Minnaar.

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lieve Janine,

    Ik heb je blog van Robert steeds gevolgd en gelezen en ook zijn overlijdens bericht, ik wil je heel veel sterkte toe wensen in deze zware dagen maar ook voor de tijd die nog komen gaat als het gemis zo duidelijk voelbaar is.

    Lieve groet,
    Gerda Meijers - Verweij
    (vriendin van Tante Ina Reedijk)

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Lieve Janine
    Ik zag een paar dagen geleden plotseling jou naam voorbij komen,maar moest toen werken, nu had ik wat tijd om dit droevige nieuws op internet te lezen; ik heb Robert nooit gekend, maar kan me jou bezoek aan het revalidatiecentrum tijdens mijn revalidatie nog goed herinneren, daarom heel veel sterkte toegewenst en een allerliefste groet van Huib

    BeantwoordenVerwijderen