Robert met zijn liefste Isabelle en Arthur

Robert met zijn liefste Isabelle en Arthur
30.07.11

zaterdag 26 november 2011

Zoeken...

Het is nog steeds zoeken naar een balans. Bijna elke dag is er wel iets gaande bij Robert wat de extra aandacht/zorg vergt van de verpleegkundigen en huisarts. De nachten verlopen gelukkig redelijk tot goed. In de ochtend is Robert vaak nog erg slaperig. Hij slaapt vaak (met een onderbreking om 08.00 uur voor de toediening van de medicatie) door tot een uurtje of 11.00 uur. Dan komt de thuiszorg om met hem te gaan douchen. Na het douchen is hij vaak weer zo moe dat hij weer even een tukje gaat doen. Om 14.00 uur komt de thuiszorg dan weer om de medicijnen via de sonde toe te dienen en dan komt hij vaak naar beneden. De fysiotherapeut komt vrijwel dagelijks massage-oefeningen met hem doen. Daar heeft Robert veel baat bij.
Afgelopen donderdag was Robert helaas weer heel erg misselijk en heeft hij gebraakt. De voeding staat daardoor weer heel laag. Dat is erg jammer, want daardoor verliest Robert nog meer energie. Hij is al heel erg mager en weegt (schrik niet) om en nabij de 52 kg.
De pijn was tot gistermiddag goed onder controle. Gistermiddag had hij toch weer erg veel last van hoofdpijn. De huisarts die aan het einde van de middag nog even langskwam heeft Robert onderzocht. Het zou volgens haar druk op de hersenvliezen vanuit de schedelbasis kunnen zijn, maar het zou ook vanuit de nek kunnen komen en ze vroeg de fysio dit na te gaan. De fysio vermoedt dat de hoofdpijn waarschijnlijk uit de nek komt en heeft Robert hiervoor ontspanningsoefeningen gegeven. Mocht dit geen baat hebben, dan kan de dexamethason eventueel nog verhoogd worden. Donderdagavond heeft Robert een nieuw medicijn tegen de misselijkheid gekregen. Dat leek aan te slaan, maar gisteren was Robert toch weer een beetje misselijk. Robert geniet erg van bosvruchtenijsjes . Die vindt hij heerlijk en verdraagt hij ook goed.
Vanmiddag komt Robert weer lekker naar beneden. Meestal blijft hij daar tot bedtijd. Het kost Robert heel erg veel energie om de trap op te komen. Hij is bekaf als hij bovenkomt en moet echt even bijkomen op bed. Vanaf gisteren krijgt hij extra zuurstof als hij de trap beklimt. Voor Robert staat het traplopen gelijk aan het beklimmen van de Himalaya. Een topprestatie. Bedtijd is bij ons erg vroeg tegenwoordig. De thuiszorg is er meestal rond de klok van 21.00 uur en we slapen meestal wel rond 22.00 uur. Vannacht slaap ik een nachtje bij mijn broertje, Arnout. Om even bij te tanken. Gerda, mijn schoonmoeder is dan bij Robert. Daar ben ik blij mee. De kinderen zijn bij mijn ouders. Vanochtend vieren ze Sinterklaas met alle nichtjes en neefjes bij mijn Oma Reedijk en vanmiddag hebben ze Sinterklaasviering bij Heijmerink. Een leuk weekend voor de kinderen.  
Ik ben erg trots op Robert, op de wijze waarop hij zijn ziekte draagt. Hij moppert nooit tegen mij. Ik ben trots op Robert hoe sterk hij lichamelijk en mentaal  is. Natuurlijk is hij zo nu en dan ook wel eens down. Hij krijgt ook erg veel voor zijn kiezen. Ik hoop van ganser harte dat hij weer wat energie gaat krijgen en nog kan genieten van de korte tijd die we nog samen hebben. Op dit moment is hij voornamelijk erg moe en slaapt hij veel. Ik wil Robert zolang als het kan bij mij thuis hebben. Dat is wat Robert graag wil. Dat is niet altijd gemakkelijk en is vaak ook zwaar, maar tot nu toe gaat het met de hulp van mijn schoonouders, ouders, thuiszorg, Arnout, Helma en buren goed. Ook op de crèche zijn ze erg meegaand. Tenslotte wil ik iedereen bedanken die met ons meeleeft, een hart onder de riem steekt, etc. Dat doet ons heel goed. Heel veel dank daarvoor!
Veel lieve groeten, Janine

12 opmerkingen:

  1. Lieve Janine,

    Ook de manier waarop jij er mee om gaat getuigd van kracht en moed! Ik heb het al vaker gezegd maar mochten we wat voor jullie kunnen doen dan horen we het graag!!!!

    Groetjes,
    Wendy, Edwin en de kids

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Jeetje Janine, wat zwaar is het toch voor jullie. Niet alleen Robert is sterk en moedig maar vind jou ook een kanjer van een wijf. Met tranen in mijn ogen lees altijd jouw verhalen, waar je altijd weer de lichtpuntjes zo positief beschrijft. Petje af voor jullie. Ben ook blij te lezen dat je zoveel hulp van je familie. Wens jullie nog een mooie tijd saampjes. Dikke knuffel en kus. Helen

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Heel veel sterkte, het is zo moeilijk allemaal. En je staat zo machteloos. Astarte.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Diepe bewondering voor jullie als gezin.
    Sterkte met alles!

    Liefs Lia

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Petje af, zoals je omgaat met de huidige ontwikkelingen. Waar haal je de tijd en energie vandaan om alles in goede banen te leiden. De kinderen, sinterklaas, bijhouden van de weblog, Robert ..... Fantastisch om te lezen. De manier waarop erbij betrokken wordt. Vind het persoonlijk erg jammer dat ik jullie nu pas leer kennen. Want ondanks dat Robert mijn neef is hebben we als familie geen tot weinig contact met elkaar gehad. Geniet van elkaar en met elkaar. Groeten Gerja Busscher Okken

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Janine, ik vind dat je het heel goed doet, petje af! Wat zal ook jij het zwaar hebben nu. Doe Robert de groeten (hou de hoofdpijn in de gaten, fysiotherapeuten zijn geen neurologen weet ik uit eigen ervaring). Take care! Groetjes, Joyce Hartman

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Marjolein en Anthony26 november 2011 om 10:06

    Jullie zijn alletwee super sterk, hoe jullie beiden hiermee omgaan is onbeschrijvelijk..
    Diep respect..

    Liefs, Anthony en Marjolein

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Lieve Janine,

    Een hele tijd geleden heb ik je opgegeven voor "helden" van Marco Borsato, toen had ik al zo ontzettend veel bewondering voor je! Die bewondering is alleen maar groter geworden, je bent een echte HELD!

    Ik hoop voor jou en jouw kanjer dat jullie nog veel tijd is gegund samen, tijd om met elkaar, de kindjes en jullie familie te kunnen doorbrengen. Ik blijf jullie verhalen op de voet volgen en zoals ik al vaker heb geschreven: als je me nodig hebt: BELLEN!!

    Heel veel liefs, Sylvia en knuf van mijn kindjes voor jullie kindjes!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Wat moeten jullie veel van elkaar houden. Als ik lees hoe Janine Robert verzorgt en hoe Robert Janine de ruimte geeft om even bij te tanken ben ik diep onder de indruk. Niet alle kankerpatienten hebben zo'n liefdevolle relatie en er lopen veel huwelijken stuk door deze ziekte. Chapeau, voor jullie alle twee.

    Liefs, Leo en Marga.

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Lieve Janine. Dank je wel voor de update, ik denk heel veel aan jullie.Hoop zo vreselijk dat Robert toch nog opknapt en nog een tijdje van jou en de kids kan genieten.Heb diep respect voor jou hoe je alles toch nog weet te regelen.Denk toch dat het zo is dat je kracht na kruis krijgt. Tis alleen allemaal zo oneerlijk.Doe je de groetjes aan Robert en geef hem maar een dikke kus ook voor jou natuurlijk. liefs Dorrit

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Dag lieve beiden,

    De ene dag is vol wind, regen en herfst. Morgen schijnt de zon en geuren de bloemen. Dalen kunnen diep zijn, maar toppen lijken soms onvermijdelijk hoog. Hoe het verloop ook is, jullie weten altijd de juiste oneffen paden te bewandelen om te komen waar je op dat moment moet zijn. De kruistocht zet zich voort. Met een diepe buiging wuif ik een groet naar jullie.

    Alle goeds Bibi

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Esther en Norbert27 november 2011 om 11:34

    Lieve Janine,

    Wat fijn dat je ons zo op de hoogte houdt. Je mag ook zeker trots zijn op jezelf hoe je hier allemaal mee omgaat en veel respect hiervoor.
    Probeer te genieten van alle mooie momenten samen, het is jullie zo gegund.
    Heel veel sterkte voor jullie beiden.

    Lieve groetjes, Esther, Norbert en kids xxx

    BeantwoordenVerwijderen